Jak jsem Vás již informoval v předcházejícím článku, český realitní trh v posledních měsících zažívá velmi turbulentní období. Úroková sazba u nově poskytnutých hypoték dosáhla na začátku letošního ledna 6,34 %, ceny nemovitostí jsou navíc až příliš vysoké, což ochlazuje zájem kupujících na úplné minimum.

Právě proto je dnes při prodeji nemovitosti více než kdy důležité nepodcenit přípravu. Každá nedokonalost může být rozhodující, a tudíž je třeba brát v potaz i ten nejmenší detail. Abyste si získali náskok před ostatními na tomto nelítostném bitevním poli, svěřte prodej svému realitnímu makléři, který ví, co kupující chtějí.

V čem proces přípravy nemovitosti spočívá? A opravdu se vyplatí služby realitního makléře?

Realiťák ví, jak dotáhnout prodej nemovitosti do konce
Realiťák ví, jak dotáhnout prodej nemovitosti do konce

Prodej nemovitosti vyžaduje perfekcionismus

Někteří klienti se mylně domnívají, že na prodeji nemovitosti není nic náročného, a tak ze začátku odmítají spolupracovat s realitními agenty. Celý proces totiž může nezasvěcenému pozorovateli připadat poměrně jednoduše. Stačí trochu poklidit dům, párkrát ho nafotit, a pak už se jen těšit na zástupy zájemců. Ve skutečnosti se ale jedná o sofistikovanou činnost, ve které se člověk může snadno ztratit. Mnoho klientů proto nakonec stejně osloví realitní kancelář či makléře, aby jim s prodejem pomohli.

Kompletní realitní servis zahrnuje přípravu nemovitosti, protože právě první dojem je mnohdy ten rozhodující. V případě potřeby makléř zařídí také menší úpravy interiéru i exteriéru, například výmalbu bytu, či posekání zahrady.

Důležitou součástí přípravy je i takzvaný home staging. Jeho cílem je uklidit a uspořádat interiér nemovitosti, aby co nejvíce vynikly její silné stránky, a naopak se upozadily ty slabé. Uklizený byt bez zbytečného vybavení vytváří dojem čistoty a vzdušnosti, který upoutá pozornost zájemců.

Následně je třeba vše profesionálně vyfotit. Fotografie jsou totiž jednou z nejdůležitějších součástí celého inzerátu. Zatímco u textu lze lecos snadno zatajit, u fotek tak jednoduše lhát nelze. Lidé se podle nich většinou rozhodují, zda se na byt vůbec budou chtít podívat i osobně. Zkušený fotograf navíc umí najít ideální chvíli s tím nejlepším světlem, díky čemuž dokáže vytvořit perfektní snímky.

Stejně jako fotografie slouží k propagaci i 3D scany a videoprohlídky. Následně je třeba celý inzerát dostat k vhodným zájemcům skrze nejrůznější srovnávací weby, inzertní portály a příspěvky na sociálních sítích.

Na upravený interiér se zájemci lákají snadno
Na upravený interiér se zájemci lákají snadno

Stanovit vhodnou cenu je základ

Velmi důležitou součástí každého inzerátu je samozřejmě i cena. Právě s jejím nastavením mohou mít lidé, kteří prodávají svou nemovitost sami, problém. Může se stát, že cenu úplně podstřelí, mnohem častěji ale chtějí na prodeji vydělat co nejvíce, a proto nastaví nereálnou sumu. Myslí si, že když nebudou kupující o tuto cenovou nabídku stát, bude stačit zlevnit. Tím však akorát způsobí, že se z jejich inzerátu stane takzvaný ležák, který pak není vůbec snadné prodat. Češi sice rádi o nabídce vyjednávají, nicméně počáteční suma musí být alespoň trochu reálná.

Lidé si navíc často ani neuvědomují, že čím déle prodej nemovitosti trvá, tím více peněz do ní musejí investovat. Tvrzení, že byt či dům nepotřebují žádné investice do údržby, není pravdivé. V zimě je totiž potřeba nemovitosti alespoň trochu vytápět, dále je nutné platit za ně daně nebo třeba posekat trávník.

I ohledně stanovení ceny je proto dobré obrátit se na svého realitního makléře a využít jeho mnohaleté profesionální znalosti a zkušenosti. Pomůže vám také v případě, kdy potenciální kupec požádá o slevu. Ví, kdy je nabízená částka ještě výhodná, a kdy už není vhodné s prodejem souhlasit.

Než si domluvíte prodej nemovitosti, ovřete si, zda je pro vás cena výhodná
Než si domluvíte prodej nemovitosti, ovřete si, zda je pro Vás cena výhodná

Neocenitelná pomoc za provizi 3 až 6 %

Všechny výše zmíněné důvody jsou dobrými argumenty, proč při prodeji oslovit zkušeného realiťáka. Vzhledem k aktuální vyostřené situaci na trhu, která způsobila obrovský převis nabídky nad poptávkou, se však jedná téměř o nutný předpoklad, jak mezi velkou konkurencí uspět.

Provize za služby realitního makléře se nejčastěji odvíjí od prodejní částky nemovitosti, běžně se však jedná o 3 až 6 % z její ceny. U pronájmů potom dosahuje výše zhruba jedné měsíční činže bez služeb a energií. Za tuto sumu dostanete kompletní servis, a ten je jednoduše neocenitelný!